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Johannes Pramsohler and his Ensemble Diderot rediscover yet again a completely forgotten composer: Giovanni Alberto Ristori, vice-“capellmeister” under Johann Adolf Hasse at the famed Dresden court. The princess of Saxony wrote the libretti for three cantatas; three powerful monologues by three powerful women, masterfully set to music by Ristori: Dido, abbandoned by her love and in complete despair, throws herself into the flames; Lavinia, forced to leave her fiancé tries to explain her action; Nice, taken by hallucinations accuses Cupid as being very unhelpful. These three heroines are entrusted to the breathtaking vocal technique of an award winning soprano and to an ensemble that is setting new standards in the interpretation of baroque music. The brilliant oboe concerto will surely enter the repertoire of oboists everywhere.
Johannes Pramsohler et son Ensemble Diderot, avec leur soif effrénée de découverte, se penchent de nouveau sur un compositeur méconnu : Giovanni Alberto Ristori, Vice-« capellmeister » sous Johann Adolf Hasse à la cour de Frédéric-Auguste de Saxe à Dresde. La princesse électrice de Saxe, sous le pseudonyme arkadien d' « Ermelinda Talea », rédigea les livrets de trois cantates, trois monologues mis en musique de manière sublime par Ristori : Didon, désespérée d'avoir été délaissée par son amant, s'immole par le feu ; Lavinia, contrainte d'abandonner son fiancé tente avec ardeur d' expliquer son geste ; Nice, prise d'hallucinations, rend Amour responsable de ses turpitudes. Ces trois symboles feminins, portant la musique d'un compositeur injustement oublié, sont confiées à la technique d'une soprano éblouissante et d'un ensemble de musique ancienne en pleine ascension. Le grandiose concerto pour hautbois va assurément faire son entrée dans le répertoire des hautboïstes.
Johannes Pramsohler und sein Ensemble Diderot entdecken wieder einen unbekannten Komponisten: Giovanni Alberto Ristori, Vizekapellmeister unter Johann Adolf Hasse am Dresdner Hof. Prinzessin Maria Antonia Walpurgis verfasste unter dem arkadischen Pseudonym „Ermelinda Talea“ die Libretti der drei Kantaten, drei Monologe, drei Frauenschicksale von Ristori meisterhaft in Musik gesetzt: Dido, verzweifelt, dass sie ihr Geliebter verlässt, stürzt sich in die Flammen; Lavinia, die gezwungen ist, ihren Verlobten zu verlassen, um einen anderen zu heiraten, versucht händeringend sich zu erklären; Nice halluziniert und beschuldigt Amor, ihr Leben ruiniert zu haben. Diese drei Heldinnen sind in der vorliegenden Aufnahme der atemberaubenden Technik einer jungen, preisgekrönten Sopranistin und einem hochvirtuosen Barockensemble anvertraut. Das brillante Oboenkonzert wird mit Sicherheit überall Einzug in das Repertoire der Oboisten finden.
Presto Classical Editor's Choice (July 2017)
Nominated for International Classical Music Award
Scherzo "Excepcional" (Spain)
“Anyone who has rejoiced at the recent rediscovery of composers such as Hasse will want to hear this.” THE GUARDIAN
“Le timbre clair et charnu de María Savastano, corsé, une large tessiture, une voix homogène, égale, avec de beaux graves, un modèle de conduite vocale et de diction, tout est là, au service d’une intelligence singulière du texte. Rien que du bonheur dans cet enregistrement.”
FORUM OPÉRA
“The performances, uniformly excellent, sustain a high degree of polish and refinement under the inspirational and sensitive direction of Johannes Pramsohler.” MUSICWEB INTERNATIONAL
“Brilliant” OPERA LOUNGE
“El Ensemble Diderot, dirigido por su fundador, Johannes Pramsohler, está como siempre: superlativo. Un discazo.” SCHERZO
“Die Sopranistin Maria Savastano gibt bravourös ihre Visitenkarte ab. Ein feines Oboenkonzert gibt’s noch obendrein.” LITERATUR SPIEGEL
“Die Tonqualität dieser 2016 im Gustav-Mahler-Saal in Toblach entstandenen
Aufnahme ist ebenfalls großartig in ihrer lebendigen Tiefenstaffelung,
plastischen Klangkontur und saftigen Direktheit.” ONLINE MERKER
“Wunderbare Musik, hervorragende Interpreten, und dann diese fantastische Sopranstimme...” HR2 KULTUR